וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקרבים לישראל: הזכות להפלות באירלנד יוצרת הזדמנות וגם סכנה

וואלה! NEWS בשיתוף קבלה לעם | הרב ד"ר מיכאל לייטמן, וואלה! NEWS בשיתוף קבלה לעם

29.5.2018 / 8:47

עם ההיתר להפיל באירלנד פרצה קדימה גם הגישה המודרנית ונשברה מוסכמה חברתית נוספת. השינוי שחל בחברה האירית השמרנית משקף שבר תפיסתי בעולם כולו ומקרה בוחן שאפשר ללמוד ממנו על התנהגותו של כל אדם, היום או מחר

חגיגות תוצאות משאל העם בנושא הליברליזציה של חוק ההפלות, דבלין, אירלנד. ---, רויטרס
נשים באירלנד חוגגות את תוצאות משאל העם/רויטרס, ---

עונש של עד 14 שנות מאסר צפוי לנשים שמבצעות הפלה ולרופאים שמסייעים להן. זה החוק העתיק שנהוג באירלנד, מדינה שמרנית שבה החוקים האוסרים הפלות הם מהמחמירים בעולם. אולם מאי 2018 נשא עמו בשורה חדשה בעקבות משאל-עם דרמטי, שבו רוב מוחץ תמך באישור הפלות.

עם ההיתר להפיל באירלנד, נולד גם דבר חדש, גדול ומהפכני מהחוקה. התחוללה מהפכה חילונית, פרצה גישה מודרנית, חלחלה תפיסה ליברלית, נשברה מוסכמה חברתית נוספת. השינוי שחל בחברה האירית השמרנית משקף שבר תפיסתי בעולם כולו. מקרה בוחן שאפשר ללמוד ממנו על התנהגותו של כל אדם, היום או מחר.

מיום ליום האדם הולך ומשתחרר מכל מסגרת שמקבעת את מחשבתו ומכתיבה את התנהגותו. המהלכים ההיסטוריים מראים שפנינו אל החופש המיוחל: ממשטר מלוכני, דרך רודנים למכביר ועד לדמוקרטיה של ימינו, שאף היא פושטת ולובשת צורות חדשות ומשונות - כל השינויים האלה מצביעים על מגמת התפתחות טבעית, בלתי נמנעת ומחויבת המציאות. במהלכה האדם הופך חופשי להחליט על גופו, ממונו, משפחתו, התנהגותו, תכונתו וכיוצא בזה. הכול יהיה מותר בהדרגה, ובסופו של תהליך יהפוך האדם להיות הבעלים של עצמו.

ככל שהאדם משתחרר מכבליו עליו דווקא לחנך את האדם שבו

"לא לחינם לחמה האנושות במאות השנים האחרונות עד שהשיגה חירות היחיד בשיעורים מסוימים", כתב בעל הסולם במאמרו "החירות", "אבל בכל זאת המושג הזה המתבטא במילה 'חירות' מטושטש אצלנו מאוד, ואם נתעמק בפנימיותה של המילה הזאת, כמעט ולא יישאר ממנה כלום".

האנושות מפספסת: תחושת הדרור, הליברליזציה ומגמת המדיניות החופשית חייבות להיות מלוות בהתפתחות משלימה של האדם עצמו. ככל שהאדם משתחרר מכבליו ומצטרף אל התנועה החופשית העולמית, עליו דווקא לחנך את האדם שבו. בכל התרת קשר נוסף ושינוי מסלול מחדש, על האדם לשאול: מה מטרתי? כיצד טבע האדם שבי עובד? כיצד מערכת הקשרים בינינו פועלת? מה המחויבות שלי כלפי הזולת? מהו המצפן המוסרי שלי?

התשובות לשאלות האלה לא תגענה מהכנסייה הקתולית, מהממשלה האירית, ממערכת חוקים ותקנות, מהנהגה כלשהי או מכל מוסד אחר שמבקש להכתיב לאדם את דרכו - אלא מפנימיותו של האדם, מתוך התפתחותו הרוחנית. לשם כך, יש צורך במהלך חינוכי מקדים שיסייע ויוביל לשאילת השאלות האלו, לחידודן יותר ויותר. מתוך התפיסה המחודשת שתתפתח באדם, הוא ירגיש, יבין וידע כיצד לפעול במציאות; יכיר כיצד הטבע האנושי שלו פועל, כיצד הטבע החברתי מתנהל, ומהם יחסי הגומלין בין השניים. רק אז יידע האדם להחליט נכון כיצד לנהוג בצעד הבא שלו.

חגיגת תוצאות משאל העם נגד הפלות בדבלין, אירלנד. רויטרס
עלינו, בני האדם, מוטל לפתח ולהשלים את ההדדיות בינינו באופן מודע ורצוני/רויטרס

איך להימנע מכאוס?

מהיכן מתחילים? לשם כך עלינו לקחת דוגמה מהאופן שבו הטבע שומר על איזון דינמי מתמיד. הביטו על החיים בתוך גוף האדם, המכונה המשוכללת ביקום. ניגודים רבים כמו: חום וקור, איברים בעלי תפקידים שונים, חיידקים טובים וחיידקים רעים, חלקים אקטיביים וחלקים פסיביים, וכולם יחד באיזון ובהשלמה הדדית. זהו עיקרון החיים שפועל באופן טבעי וללא התערבותנו.

לעומת זאת, עלינו, בני האדם, מוטל לפתח ולהשלים את ההדדיות בינינו באופן מודע ורצוני. לפי חכמת הקבלה, ההתפתחות הרוחנית דורשת מהאדם להגיע להכרת חוק האיזון מתוך בחירה חופשית. רק מתוך העדפה עצמאית נגיע לאיזון ולהשלמה הדדית בכל רמות החיים. עד אז, החוקים לא יפעלו, המנהגים לא יעבדו ושום הטפת מוסר לא תחזיק מעמד.

חוסר האיזון בין רמת ההתפתחות הפנימית של האדם ובין רמת החופש שהוא זוכה לה, מקבל ביטוי שלילי בתופעות כמו טרור, אונס, פשע, אלימות קשה ועוד. ללא איזון חברתי, אנחנו עלולים להיקלע לכאוס משפחתי-חברתי-מדיני ללא מושכות לאחוז בהן - למצב אנרכי שבו איש הישר בעיניו יעשה. במוקדם או במאוחר, חוסר היכולת להתמודד עם התופעות האלו יוביל אותנו להבין שלא כסף ולא עוצם ידינו יכולים לשלוט באדם, אלא רק חינוך למודעות חדשה - כזה שיחשוף בפני האדם את מערכת הקשרים החברתית שבה הוא חי, וילמד אותו להרגיש ולהבין אותה מתוך עצמו. לזה מיועדת חכמת הקבלה שמתגלה בימינו. לכן, ככל שנסתייע בה ונפתח בנו את האדם הרוחני לא נזדקק לשום הגבלה גשמית או חיצונית. אז יוכל כל אדם לעשות כרצונו והחברה תדע לתמוך בבחירתו בלב ונפש.

"קבלה לעם" היא עמותה ללא כוונות רווח, ומטרתה להנגיש את לימודי חכמת הקבלה לכל אדם. כדי להתרשם ממפגש מבוא לקורס יסודות הקבלה, תוכלו לשריין מקום כאן.

הרב ד"ר מיכאל לייטמן, וואלה! NEWS בשיתוף קבלה לעם
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully