וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריסת ענקית הצעצועים היא רק תחילתה של המהפכה

21.3.2018 / 10:03

גל טכנולוגי-וירטואלי אימתני עומד לשטוף את עולם העסקים הקטנים והגדולים כאחד, ואין זה מן הנמנע שאנו עומדים בפני קריסה חברתית והרחבת מעגל האבטלה. ככל שנשכיל להשלים עם השינוי הכלכלי-חברתי הבלתי נמנע, נפנים כי מכורח המציאות יש חובה לספק לציבור את צרכיו הבסיסיי

טויס אר אס. shutterstock, ShutterStock
שלושים ושלושה אלף עובדים של "טויס אר אס" בארצות הברית, רשת הצעצועים הגדולה והמפורסמת בעולם, עומדים לסיים בקרוב את עבודתם/ShutterStock, shutterstock

שלושים ושלושה אלף עובדים של "טויס אר אס" בארצות הברית, רשת הצעצועים הגדולה והמפורסמת בעולם, עומדים לסיים בקרוב את עבודתם. הם יארזו בקופסת קרטון חומה את התמונה מהחופשה המשפחתית האחרונה שהייתה תלויה במשרדם, ייקחו צעצוע-שניים למזכרת וישובו לביתם בלית-ברירה. העובדים האלו מצטרפים לכל אותם עשרות אלפי מובטלים שאיבדו את משרתם בשנים האחרונות, והיד עוד נטויה.

שוו בנפשכם את המשבר ואת העלבון שחווה כל מובטל; כעת הוא מוטרד בבעיית פרנסה, עליו לתור אחר עבודה חדשה, להסתגל לצמצום התנאים הנוחים שהתרגל אליהם, ובעיקר להתמודד עם תדמיתו בעיני החברה ובעיני עצמו.

המובטלים החדשים לא איבדו את עבודתם בשל מוסר עבודה נמוך או זלזול במקום העבודה, אלא כי אין בהם עוד צורך. משתלם יותר לייצר מוצרים בעזרת רובוט, וזול ונוח יותר להזמין מוצרים באמזון בלחיצת כפתור.

"טויס אר אס" מסמלת את תחילתו של גל טכנולוגי-וירטואלי אימתני שעומד לשטוף את עולם העסקים הקטנים והגדולים כאחד. גל זה בדמות תאגידי ענק, כגון אמזון, עליבאבא, גוגל וחברותיהם למסחר, שוטף את כל ענפי המסחר: קמעונאות, בנקאות, ביגוד ואופנה, מזון, פרסום ועוד, תחילתו במגזר הפרטי והמשכו במגזר הציבורי. בכותרות היום כבר עולה נושא שיתוף הפעולה האדיר בין מיליארדרים כמו ביל גייטס, וורן באפט ומייסד אמזון ג'ף בזוס, התורמים הון למימושן של מטרות מגוונות - החל מחיסול מחלות ועד לשינוי חברתי. וכמו במשחק דומינו, הם מפילים בדרכם חברה אחר חברה, עובד אחר עובד.

אמנם המהפכה מחלחלת טיפין-טיפין, אך היא גורמת לרעידת אדמה חברתית-כלכלית בקנה מידה שלא הכרנו. העתיד הטכנולוגי-וירטואלי מחליף בהדרגה את כלל התשתיות הכלכליות-עסקיות שהעולם שלנו רגיל להן ובנוי עליהן.

נראה כי איש טרם הצליח לעמוד על גודל השינוי. פוליטיקאים, כלכלנים ופרשנים שונים מדברים על מהפכה תעשייתית חדשה שעתידה להתרחש, ממש כמו המהפכה התעשייתית בזמנו. נראה כי בסופו של תהליך ייוולדו מקצועות חדשים שטרם הכרנו, ושוק העבודה יציע שפע של מקומות עבודה אלטרנטיביים, חיים ותוססים. אולם זו טעות. היקף התופעה ואיכותה הוא אדיר מכפי שניתן לשער. כבר כיום כמחצית מהמשרות בארצות הברית ובבריטניה יכולות להיות מוחלפות במכונות - 80 מיליון בני אדם לפחות. לעומת זאת, בישראל 39% מהמשרות תוחלפנה ברובוטים, אבל זה רק תחילתו של תהליך.

שיא גינס רובוטים רוקדים. צילום מסך
בישראל 39% מהמשרות תוחלפנה ברובוטים/צילום מסך

הזדמנות מהפכנית ללא כל מהפכה

הטכנולוגיה החדשה, המתפתחת בקצב מסחרר, עתידה להחליף את כלל יכולותיו של האדם. אין מדובר במכונה שתבוא כתחליף לידיים עובדות, אלא בבינה מלאכותית שתתפוס בהדרגה את מקומה של הבינה האנושית: תחשוב באופן יצירתי, תייצר, תנתח, תפתח, תתכנת, ותעבוד טוב ויעיל יותר פי עשרות מונים מהפועל המוכשר ביותר.

הבינה המלאכותית והתוכנות המתקדמות, שיודעות ללמוד ולשדרג את עצמן בקצב קבוע ומהיר יותר מיכולת התמקצעותו של האדם, תתפוסנה את מקומם של החוקרים, הרופאים, המתכנתים, המנתחים, המנהלים הפיננסים ומנהלי כוח האדם. שוק העבודה לא יזדקק אלא לאחוז זעום של עובדים כדי לתפעל את המכונות ולכווננן, או לעובדים בודדים שיעסקו במשרות שלעת עתה רק האדם מסוגל לבצע כהלכה.

לנוכח זאת, אין זה מן הנמנע שאנו עומדים בפני קריסה חברתית. מעגל האבטלה הולך ומתרחב ולשיטה הכלכלית הנוכחית אין כל פתרון. בקושי היא מסוגלת לטפל ב-15% אבטלה, וכיצד זה תטפל במשק עם 50% ומעלה מובטלים?

גם אם נשלה עצמנו שהמגמה אינה שלילית, הרי שאורבת לפתחנו סכנה ממשית - המוני המובטלים לא ישבו בשקט בביתם. בשעת משבר יציפו את הרחובות בזעם וידרשו את לחמם. באין מוצא, כשישתלהבו הרוחות, עלול המרד להידרדר לאלימות, לקיצוניות ולתמיכה במנהיגים רדיקלים שיציעו פתרון כלכלי, כפי שכבר קרה בעבר הלא-רחוק במצבים דומים.

עם זאת, אפשר לראות בכך הזדמנות מהפכנית ללא כל מהפכה. ככל שנשכיל להשלים עם השינוי הכלכלי-חברתי הבלתי נמנע, שינוי שבו האדם מאבד את מושג העבודה כפי שהכיר עד כה, נפנים כי מכורח המציאות יש חובה לספק לציבור את צרכיו הבסיסיים לקיום. בין אם באמצעות "הכנסה בסיסית אוניברסלית" (UBI), עליה רבים מדברים כיום, או באמצעות כל מנגנון טכני אחר. עלינו להבין ששינוי סדר הערכים החברתי הוא העיקר: בכל מדינה על המנהיגים להעמיד בראש סדר העדיפויות את צרכיו ההכרחיים של כל אזרח - מזון, מעון, מלבוש, מורה ומרפא.

ומה ייתן האדם לחברה בתמורה? במה אפוא יעסוק? הרי בעתיד תידרשנה שעות-אדם מועטות כדי לתחזק את המכונות. האדם יעסוק ב"להיות אדם" - בהתפתחות פנימית, אישית, משפחתית וחברתית.

למעשה, המהפכה הזאת אינה טכנולוגית אלא אבולוציונית, והיא אינה מקרית. מטרתה לשחרר את האדם לחופשי. לשים קץ למרוץ האין-סופי שלו שמונע מהשאיפה המתמדת לעושר שאינו גורם אושר. מרוץ ששם את האדם העובד כבורג בתאגיד, גורם לו ללחץ נפשי, ובעיקר מנתק את היחסים בינו לזולת.

במקום שהעובד ישקיע את כל מרצו בעבודה מכנית, מוטב שילמד במה מותר האדם מן המכונה. לפיכך, עליו להשקיע חלק ניכר מעבודתו בפיתוח הרגשת הקשר הטבעי בינו לבין זולתו. כשהמוני עובדים יתגבשו ויעבדו על הקשרים ביניהם מדי יום ביומו, תתרקם חברה חדשה וחזקה בעלת אנרגיה חיובית טבעית הדרושה לה להתקיים באיזון. בחברה כזאת, המושתתת על כוח החיבור והאיחוד, תישמר הרגשת הסולידריות והיא שתאפשר לה להתקיים בשלווה, ללא אלימות וקיצוניות, ובעיקר לשגשג.

בעולמנו תרבות השפע מעודדת אותנו לצרוך מוצרים שאיננו זקוקים להם באמת, אלא יותר כדי להרשים אחרים, אך עם מילוי הצרכים החומריים, טבע האדם דורש מילוי פנימי. ואכן, מחקרי האושר מראים שהקשר החברתי הוא שמבריא את האדם, מייצב אותו נפשית ומעצימו רוחנית. לכן, לצד המכונות, מוצר הדגל בחברה העתידית הוא אקלים חברתי חם ומחבק, הרגשת קשר משפחתי, צורך הכרחי לנפש האדם, מאור לחייו. תכלית התפתחותנו הטבעית כחברה אנושית היא לכונן קשר כזה; להצמיח אותו מתוך העיסוק המתמיד בקשרים בינינו ולעצב אותו לכדי הרמוניה חברתית. זה התפקיד היחיד שאף רובוט לא יוכל לבצע לעולם. בכל השאר, ידן של המכונות החכמות על העליונה, ולא נוכל להן גם אם יהיו מי שיתמקצעו בתחומי ההיי-טק כדי לנצל את ההזדמנויות לכאורה מהמהפכה הכלכלית החדשה.

הכלכלה משקפת את היחסים בין בני האדם - מה כל אחד נותן לחברה ומקבל ממנה. לכן, בעולם שבו המכונות מספקות את החומר, לנו לא נותר אלא לספק את הרוח. תוכנת הטבע היא זו שדוחפת אותנו להכרה ברשת הקשרים האנושיים וההדדיים בינינו. אנחנו חלק אינטגרלי מהטבע, והתוכנה שמפעילה אותו מכוונת להתפתחות דטרמיניסטית של קשר הדדי ותלותי. אם נפעל בהתאם למגמת הטבע, ניצור חברה רגועה, נמנע ממחאות אלימות ובתוך כך לא נידרש למהפכות קיצוניות. בחברה כזו נגיע אל המנוחה ואל הנחלה, ונחיה את החיים הטובים: הרובוטים יעבדו בשבילנו, ואילו אנחנו נעבוד על היחסים בינינו ונזכה לאושר ולסיפוק שאין בכוחו של כסף לקנות.

"קבלה לעם" היא עמותה ללא כוונות רווח, שמטרתה להנגיש את לימודי חכמת הקבלה לכל אדם ולכל אורח חיים. כדי להתרשם ממפגש מבוא לקורס יסודות הקבלה, תוכלו לשריין מקום כאן.

הרב ד"ר מיכאל לייטמן
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully