וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחרנו מנהיג למדינת ישראל, אבל לא בחרנו הנהגה לעם היהודי

בשיתוף קבלה לעם | הרב ד"ר מיכאל לייטמן, בשיתוף קבלה לעם

22.9.2019 / 9:29

האם תשכיל ההנהגה הנבחרת להתמודד עם כל האתגרים הלאומיים והבינלאומיים שלנו במציאות של עולם גלובלי שבה הכול קשור להכול? האם היא מסוגלת לקשר בין איחוד העם להצלחה במדיניות הפנים, זו של החוץ, הכלכלה וכל השאר? האם לשם כך צריכה לקום גם הנהגה רוחנית?

ארוחה משפחתית. ShutterStock
השולחן גדוש מעדנים מתובלים בעושר טעמים כמו כל אחד מאיתנו ממש. אחרי הכול כאלה אנחנו: רבגוניים, דעתנים, בצבעים ובטעמים שונים/ShutterStock

אחי היקר שמעבר לים, אני חושב עליך עכשיו. אתה יודע, בסופו של דבר, לא משנה המרחק בינינו - כולנו יושבים יחד סביב אותו שולחן החג. המפה הלבנה נמתחת וקושרת בינינו למשפחה אחת גדולה, בשבת אחים גם יחד: יהודים חוגגים בכיף לצד יהודים החיים תחת איומים ביטחוניים; יהודים מתבצרים בארמונותיהם בחופי מיאמי, לצד יהודים שחיים תחת איום אנטישמי בקהילות בפריז, מטיילים בבנגקוק או סוחטים עד תום עסקת הכול כלול במיקונוס.

מה שבטוח הוא שהשולחן גדוש מעדנים מתובלים בעושר טעמים כמו כל אחד מאיתנו ממש. אחרי הכול כאלה אנחנו: רבגוניים, דעתנים, בצבעים ובטעמים שונים.

ואחרי שטבלנו תפוח בדבש, ואולי גם התווכחנו פה ושם, בוא נמזוג לכוס עוד קצת מהיין. בוא נתרווח קצת, ונדבר על מי שאנחנו באמת, על הזהות שלנו. לא נחפור הרבה, קצת נתפלפל על עצמנו, העם היהודי, בעולם המקושר שמתגלה ומאתגר אותנו מיום ליום.

בטח שמת לב שאנחנו חיים בעולם מקושר, כן? שהחוקיות קצת השתנתה בעשור האחרון, והקלישאה הזאת של "אפקט הפרפר" הפכה לעובדה של ממש? וברור לך שכבר לא מדובר רק במשק כנפיים של פרפר מסכן בפריז הגורם לסופת טורנדו בברזיל? ושלא רק הדומם, הצומח והחי רוקדים בהרמוניה, ומשפיעים זה על זה במחול האינסופי שלהם, אלא גם אנחנו המין האנושי הפכנו לרקמה אחת?
אתה צודק, תמיד הייתה לנו השפעה זה על זה, אבל על אש קטנה. ועכשיו משהו קרה בטבע. הלהבה גברה והיא בוחשת בנו בסיר אחד, הופכת אותנו לתבשיל סמיך במרקם אחיד. והכף הגדולה אינה מבדילה בינך לביני, בין שמאלני לימני, בין דתי לחילוני, בין יהודי ישראלי ליהודי אמריקני.

ופתאום קל יותר לראות שאנחנו חיים על כוכב לכת קטן, שאפשר לספור על יד אחת את היבשות שלו. פתאום קל לראות איך הפרת האיזון בחלק אחד עלולה להצית בלאגן שלם על כל חלקיו האחרים של הכדור שלנו. ועוד יותר קל לראות איך ישראל מככבת במוקד העניינים העולמי תחת עינה הפקוחה של האנושות. ראית בעצמך, איך בבחירות האחרונות בישראל קיבלנו הצצה לתלות העולמית בנו: מצד אחד גורמים עוינים מייחלים לראות אותנו מושפלים ומובסים, ומצד שני גורמים אחרים מצפים שנקיים בית יציב במזרח התיכון.

אחי היקר, אנחנו היהודים הפכנו את הדמוקרטיה למשחק שאין בו חוקים של ממש. מתנהגים כמו ילדים בבית הספר שקיבלו אפשרות לקבוע מי ינהל אותם ומי יכוון את עתידם הטוב. ולפי מה אנחנו בוחרים את גורלנו המשותף? לפי החיוך היפה של המועמד? הבטחות השווא שבפיו? הממתק שיקנה לנו עם הקמת הממשלה? אם הבחירה שלנו הייתה טהורה ומבוססת על טובת עמנו היה לנו עוד סיכוי סטטיסטי שהיינו קולעים למטרה, אבל אחרי שטיפת המוח התקשורתית, בחירתנו לאומה כבר הוכרעה.

ולמה אני מספר לך את כל זה? נכון, בחרנו מנהיג למדינת ישראל, הכול טוב ויפה. אבל לא בחרנו הנהגה, קבוצת חכמים שיודעים את חוקי טבע העולם, שרואים את כל רשת הקשרים מסוף העולם ועד סופו, שחשים בעצמותיהם את טבע העם היהודי, את האופי והמנטליות שלו - את החוצפה והאגו של העם הזה כמו את הנתינה והרצון שלו לעזור.

דרושה לנו הנהגה

מדובר באנשים בעלי שיעור קומה רוחנית, שלא מחפשים לעצמם את אור הזרקורים, אלא מבקשים לשפוך אור על הגורל שלנו ולהצביע על הייחודיות שלנו כעם. אנשים ששואבים את כוחותיהם ממקורות המורשת שלנו ומבינים שרק כשהעם מאוחד הוא נושם וחי; שרק מכוח החיבור בין כל יהודי העולם, כולל ההוא שהתבולל אי-שם, יש לנו סיכוי לבנות את גורלנו הטוב. אנשים שמלוכדים ביניהם חזק, אנשי חיל, לוחמים ממדרגה ראשונה על אחדות ישראל, ומכוונים את כולם להנהגה האמיתית במציאות - הכוח העליון שפועם בלב העם היהודי.

עכשיו יותר מתמיד דרושה לנו הנהגה כזאת שתדאג לאחרון היהודים, ותהא ראויה לעמוד בראש ישראל. הנהגה שתאפשר לכל יהודי לחיות בבטחה במדינה שבה הוא מתגורר, ותפתח את שעריה לכל יהודי בעת צרה. תחבק חזק את בני עמה גם כשחובטים בה. תעבוד בשיתוף פעולה עם נציגי יהדות העולם, גם אם הם דעותיהם הפוכות בתכלית. הנהגה שתעניק גם להם חלק פעיל בניהול המדינה, תמצא שפה משותפת ותפעל לערבות הדדית.

הנהגה כזאת תדאג לילדים שלנו, לדור הצעיר שהולך ונכחד ונבלע בקרב עמים אחרים. דור שאיבד קשר לישראל, ומחפש טעם חדש בחצרותיהן של אומות העולם, דור ששכח וכבר אינו יודע שיש בידינו הכול. הכול! כי בכתבים העתיקים של חכמת הקבלה, שאולי נדמה שהעלו אבק, כתובה כל החכמה כולה, סלולה כל הדרך אל החיבור בינינו - שבו ממש טמון השכל היהודי והרגש הלאומי; החכמה, ההברקה, העורמה וההצלחה; היכולת להחזיק אומה מעל כל הקושי גם אחרי אלפיים שנה.

ומה תעשה הנהגה כזו, אתה בטח שואל? תיצור מסגרות הסברה לחינוך העם היהודי באשר הוא חי - ותלמד אותו מיהו ישראל? (מי שהולך ישר אל גילוי הכוח האחד בינינו), מהי ארץ ישראל? (ארץ מלשון רצון, דרך משותפת בינינו למען מטרה אחת), מיהו יהודי? (מי שפועל לייחוד כל החלקים הנפרדים לאחד), מה תפקידו של העם היהודי? (להיות "אור לגויים", לתת דוגמה לאחדות כל האומות), ועוד ועוד.

בנימין נתניהו, בני גנץ, וראובן ריבלין באזכרה לשמעון פרס, הר הרצל ירושלים, 19.09.19. ראובן קסטרו
עדיין חסרה לנו הנהגה כזאת שלא תתבייש ולא תהסס ולא תסתיר את האמת שלנו/ראובן קסטרו

להתחיל לממש את הקשר בינינו סביב שולחן החג

אנחנו עם שאוהב להגיד את האמת בפנים, אתה יודע. אבל עדיין חסרה לנו הנהגה כזאת שלא תתבייש ולא תהסס ולא תסתיר את האמת שלנו. הנהגה שתפרסם בראש גלוי ומורם לכל האנושות את תפקידה העתידי של היהודים ושל כל אדם בעולם. שתעזור לכל אנטישמי להבין מה מקור השנאה שלו ליהודים, ואיך יכול לנתב אותה נכון. ההנהגה הרוחנית הזאת תראה לכולם עד כמה אנחנו נמצאים בצומת מכריע - שעל כולנו להתחבר בלי יוצא מן הכלל, להיות כאיש אחד בלב אחד, ולתת לעולם את המפתח לאחדות הזאת.

אם לא נבחר בהנהגה כזאת, נמשיך לנסות לפתור את בעיותינו בפנים ובחוץ ללא כל הצלחה, כפי שמוכיחה לנו המציאות לאורך השנים, ואז שוב נמצא עצמנו לא מאוחדים, וכמו שמראה לנו ההיסטוריה, נעורר בשל כך את השונאים והאויבים שלנו לפעול נגדנו. הכול קשור להכול, כבר אמרנו?

רשת הקשר בינינו פועלת על ידי תוכנה מסועפת וגדולה, מתוחכמת ונבונה, עקבית ומטרתית. התוכנה הזאת פועלת לאיחוד האנושות כדי שזו תהפוך להיות ישות אחת, ובין אם נרצה או לא, מהגורל שלנו אין לאן לברוח. לכן לצד מנהיג המדינה דרושה לנו הנהגה רוחנית.

הדרישה מתחילה בנו, אחי היקר, בבחירה שלנו. ואין שעה יפה יותר להתחיל לממש את הקשר בינינו אלא עכשיו, סביב שולחן החג. לתת יסוד לחוקה של אהבה שכל כך חסרה לנו, לקבוע בינינו כללי התחשבות הדדית כמו שפועל הטבע - בהתחשבות ובהדדיות.

תמזוג לכוס עוד יין. בוא שוב נלהיב את האהבה הלאומית הטבעית העמומה בנו, בוא נעורר את השרירים הלאומיים שאינם פעילים בנו זה אלפיים שנה, בוא נקבע לעצמנו שנה חדשה.

לחיי העם היהודי הזה, כמה טוב שהוא כזה!

לעוד תכנים בנושא

הרב ד"ר מיכאל לייטמן, בשיתוף קבלה לעם
  • עוד באותו נושא:
  • מנהיגות
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully